سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاتوق دانشجویان کامپیوتر دانشگاه پیام نور میبد یزد

قابل توجه همه خوانندگان خانم سایت !!! 

در آن زمان که زنان به ‌طور معمول از تحصیلات عالیه محروم می‌شدند، قانون آن‌ها را برای فعالیت در اماکن عمومی محدود می‌کرد و امکان حضور در واحدهای تحقیقاتی برای آن‌ها وجود نداشت اما طی 100 سال گذشته این محدودیت‌ها کم‌کم از بین رفت و درهای جدید به ‌روی زنان باز شد تا نشان دهند که چقدر می‌توانند در به‌حرکت درآوردن چرخ‌های علم و فناوری مفید واقع شوند.

هم اکنون افزایش توانایی موثر زنان در بهره ‌گیری از فناوریهای اطلاعاتی ارتباطی به تثبیت رسیده و اگرچه در این زمینه فرصت کافی برای رشد و تعالی به زنان داده نشده اما امروزه دیده می‌شود که این قشر از افراد توانسته‌اند حضور خود را در تمامی عرصه های فناوری به اثبات برسانند به نحوی که در طول یک دهه گذشته بسیاری از جوایز بهترین دستاوردهای فناوری به زنان اختصاص یافت و به این وسیله حضوری پررنگ‌تر از آن‌ها در فناوری اطلاعات احساس شد.

 

زنان آینده فناوری اطلاعات را رقم می‌زنند

به گزارش مهر، امروزه شاهد حضور پررنگ و فعال زنان در رشته‌های علمی هستیم و این‌طور که آمار نشان می‌دهد، طی 10 سال گذشته میزان حضور زنان در علم و فناوری تا 70 درصد افزایش یافته است. به‌ عبارت دیگر، در حال حاضر زنان بیش از 15 درصد کل مهندسان کشوری مانند آمریکا را تشکیل می‌دهند که این رقم پس از 40 سال تلاش حاصل شده است.

در حال حاضر بسیارند زنانی که با استفاده از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی در عرصه فعالیت های اجتماعی خوش درخشیده اند و در حوزه کاری خود منشا اثر بوده اند به نحوی که پیش بینی شده زنان آینده فناوری اطلاعات را رقم می‌زنند.

زنان در سراسر دنیا فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی را در جهت اهدافشان بکار می گیرند و معتقدند که ارتباطات الکترونیکی می تواند شکاف دیجیتالی جنسیتی جوامع را که بیشتر در کشورهای در حال توسعه نمود دارد از بین ببرد.

تلاش زنان به عنوان نیم بیشتری از جمعیت جامعه، برای حضور موثر در دنیای فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطات و از بین بردن الگوهای دیرینه‌ نابرابری جنسیتی و تبعیض علیه زنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی روز به روز بیشتر می شود و هم اکنون سه عنصر اصلی جامعه اطلاعاتی یعنی دانش و اطلاعات، ازدیاد فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و دسترسی و کاربرد فناوری های اطلاعات و ارتباطات، در جهت توانمندسازی زنان به کار گرفته می شوند.

بر این اساس ایجاد و گسترش شبکه‌های ارتباطی می‌تواند فراتر از محدودیت‌های زبانی و فرهنگی و جنسیتی عمل کرده و از طریق امکان دادن به زنان برای زندگی و کار در اجتماعات محلی و جهانی  نقش موثری در خنثی سازی شکاف دیجیتالی جنسیتی ایفا کند.

با درنظر گرفتن این مباحث فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات می‌توانند به عنوان ابزاری برای بهبود شرایط برابری جنسیتی و افزایش توانمندی‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زنان به خدمت گرفته شوند.

 برای ادامه ادامه مطلب کلیک کنید ...

 

زنان 50 درصد کاربران فناوری اطلاعات را تشکیل می دهند

به گزارش مهر، زنان به‌ طور بالقوه 50 درصد مصرف کنندگان تولیدات، خدمات و نیز نیروی کار فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات را تشکیل می‌دهند که می‌توانند ایده‌های مفیدی برای تولید محصولات جدید، خدمات و سبک‌های مدیریتی نوین ارائه کنند اما در سطح کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه همانند سایر نقاط دنیا، زنان و مردان به طور برابر از گستره و رشد کاربرد فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات برخوردار نشده‌اند در این کشورها زنان همچنان با موانع و محدودیت‌های نهادینه شده درگیر هستند.

در این کشورها شکاف دیجیتالی جنسیتی سبب شده که زنان معمولا از سطح سواد کامپیوتری نازلتری برخوردار باشند و عدم آموزش، فقر و دسترسی نامناسب زنان به تکنولوژی ها باعث شده تا زنان به نسبت کمتری از ابزارهای ارتباطی و فناوری اطلاعات استفاده کنند اما شکی نیست که هرگاه زنان به آموزش و امکان دسترسی دست پیدا کرده‌اند شاهد آن بوده‌ایم که از کامپیوترها برای آموزش خود استفاده کرده‌اند، با دیگران شبکه‌هایی را تشکیل داده، فرصت‌های شغلی و اقتصادی برای خود و سایر زنان بوجود آورده‌اند و دیگران را در معلومات خود شریک کرده‌اند.

کارشناسان معتقدند که توانایی فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی زنان از طریق آموزش بهتر و ارتباطات گسترده و در جهت تولید درآمد شخصی نباید دست کم گرفته شود و ICT اشکال جدیدی از ارتباطات را بوجود می‌آورد که می‌تواند زنان را از موقعیتهای اجتماعی گذشته جداساخته و فرصت‌های نوینی برای اشتغال آنان در مشاغلی فراهم کند که مستلزم مهارت‌های جدید است.

فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات می‌تواند همچنین برای زنانی که مسئولیت مراقبت از کودکان را دارند یا آنان که دور از مراکز شهری سکونت دارند مزایای زیادی به‌همراه داشته باشد و برای مثال برای آنان فرصت کار از منزل یا به عبارت دیگر دورکاری را فراهم آورد.

فناوری‌های جدید می‌تواند برای زنانی هم که درگیر امور و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی هستند، امتیازاتی چون افزایش بهره وری، ارتقاء ظرفیت کاری، راههای ارتباطی بیشتر و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها را به ارمغان آورد.

 

دوسوم مشترکان جدید موبایل زنان هستند

به گزارش مهر، تازه ترین تحقیقات یکی از موسسات پژوهشی جهانی نشان می دهد که ارتباط قوی بین احساس خوشبختی زنان و دسترسی به تلفن همراه وجود دارد.

 کمپ mWomen براساس تحقیقات خود اعلام کرده است که 93 درصد زنان با موبایل احساس امنیت بیشتری دارند، 85  درصد از زنان با موبایل احساس استقلال بیشتری دارند و 41 درصد از زنان از وقتی که خودشان یک موبایل دارند، حقوق بیشتر و فرصت‌های شغلی بهتری دریافت کرده‌اند.

 این تحقیقات نشان می دهد که در سالهای اخیر زنان روستایی و اقشار کم‌درآمد از دسترسی به موبایل بهره بیشتری برده‌اند؛ در تمام کشورها، به طور متوسط زنان 21 درصد کمتر از مردان احتمال دارد که یک موبایل داشته باشد و این رقم برای زنان جنوب صحرای آفریقا به 23 درصد، برای زنان خاورمیانه به 24 درصد و برای زنان آسیای جنوبی به 37 درصد افزایش یافته است.

براین اساس همچنین مشخص شده است که در 5 سال آینده دوسوم مشترکان جدید موبایل زنان باشند.

سکسکه

 


ارسال شده در تاریخ نویسندهحسن اخلاقی
Susa Web Tools
پاتوق دانشجویان پیام نور میبد