سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاتوق دانشجویان کامپیوتر دانشگاه پیام نور میبد یزد

GDrive گوگل هووی PC می‌شود
ترجمه: ارسلان شهلا
گوگل به زودی سرویسی ارایه خواهد داد که به کاربران امکان می‌دهد از طریق اینترنت به کامپیوتر شخصی خود دسترسی پیدا کنند. این سرویس پرسروصدا که
GDrive نام دارد، امکان ذخیره و دسترسی به هرگونه اطلاعاتی را از هر نقطه دنیا به وسیله اینترنت فراهم می‌کند.

GDrive گوگل می‌تواند به قاتل کامپیوترهای خانگی تبدیل شود.

GDrive بر یک هارد درایو پرقدرت استوار است که سیستم عامل و فایل‌های شخصی کاربران را روی سرورهای تحت وب گوگل ذخیره می‌کند و دسترسی به آن را از طریق اینترنت ممکن می‌سازد.

فناوری نوین گوگل همچنین به مردم  اجازه می‌دهد به تمامی اطلاعات خود مانند ایمیل‌ها، اسناد، موسیقی و صفحه‌های گسترده دسترسی پیدا کرده و آن را به وسیله هر دستگاهی با اتصال به اینترنت به روزرسانی کنند.

GDriveکه محتمل‌ترین محصول گوگل برای عرضه تاکنون بوده است، پس از شایعات فراوان سرانجام سال جاری میلادی عرضه خواهد شد.

کارشناسان بر این باورند که GDrive گوگل می‌تواند جایگزین بزرگی برای سیستم عامل ویندوز مایکروسافت باشد که بیش‌تر کامپیوترهای جهان را تسخیر کرده است.

GDrive یکی از عناصر اصلی رویگردانی به «رایانش ابری»  است که طی آن ذخیره‌سازی و پردازش، کیلومترها دورتر از کاربران و در مراکز داده  راه دور انجام می‌پذیرد.

گوگل هم‌اکنون بازار گرمی برای «رایانش ابری» را آغاز کرده است. در واقع این فناوری، محیط وب را جایگزین هارد درایو  برای ذخیره داده‌ها می‌کند.

کاربران خانگی و تجاری به طور گسترده در حال روی آوردن به سرویس‌های تحت وب هستند. این سرویس‌های آنلاین اعم از Gmail، سرویس ذخیره تصاویر دیجیتال Flickr و Picasa و مجموعه نرم‌افزاری تحت وب Google Apps بسیاری از کاربران را متقاعد ساخته که شیوه رایانش کنونی و ذخیره اطلاعات روی هارد درایو کامپیوترهای خانگی یا شبکه‌های تجاری، منسوخ و قدیمی شده است.

از سوی دیگر بهره‌گیری از کامپیوتر ابری به این معنا است که با گم شدن لپ‌تاپ یا آسیب دیدن هارد درایو دیگر نباید نگران از دست رفتن اطلاعات شخصی خود باشید، چون تمام داده‌های شما در ابرها جا خوش کرده است  و با یک اتصال ساده به اینترنت به اطلاعات خود دسترسی پیدا می‌کنید.

در واقع هدف بزرگ GDrive، استفاده از سرورهای گوگل به جای هارد درایو برای ذخیره داده‌ها است. در این صورت کامپیوتر شخصی به دستگاهی ساده‌تر و ارزان‌تر تبدیل خواهد شد که به عنوان درگاهی برای اتصال به اینترنت و دسترسی به اطلاعات ابری مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این نسخه متفاوتی از سیستم عامل موبایلی آندرویید گوگل می‌تواند به عنوان رابط کاربری کامپیوتر شخصی و سرورهای گوگل عمل کند.

اما برخی از کارشناسان، رویکرد جدید گوگل را یک زنگ خطر به شمار می‌آورند.

مخالفان رایانش ابری بر این باورند که سرویس GDrive، غول کوچک را به طور بی‌سابقه‌ای روی اطلاعات شخصی کاربران مسلط می‌کند.

پیتر براون، مدیر عامل «بنیاد نرم‌افزار رایگان»، یک بنیاد خیریه مدافع حقوق کاربران می‌گوید: چنین اتفاقی یک دیکتاتوری فناورانه است. اما آیا برای شما فرق نمی‌کند که کسی اطلاعات شخصی کامپیوتر شما را ببیند و آیا نسبت به قدرت گوگل برای در اختیار قرار دادن اطلاعات محرمانه شما به دولت آمریکا بی‌تفاوت هستید؟

گفتنی است چندی پیش پس از فاش شدن اسکن اکانت‌های محرمانه کاربران Gmail برای ارایه هدفمند  و موضوعی تبلیغات اینترنتی از سوی گوگل، این شرکت به نقض حریم خصوصی کاربران متهم شد.

با این وجود سرگئی برین، بنیانگذار گوگل مدتی پس از این اتفاق گفت: گوگل تلاش فراوانی برای حفظ حفاظت از اطلاعات محرمانه کاربران به خرج می‌دهد.

در حالی که گوگل اعلام خبر عرضه قریب‌الوقوع GDrive امتنا کرده است، از رایانش ابری به عنوان یک نیاز فزاینده یاد کرده است.

دیو آرمسترانگ،  رییس محصولات و بازاریابی گوگل می‌گوید: ما یک جهت‌گیری مشخص داریم که باعث می‌شود مردم به جای در نظر گرفتن یک کامپیوتر و هارددرایو شخصی بگویند «به این شکل به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کنم و به این صورت با دنیای وب تعامل برقرار می‌کنم.»


ارسال شده در تاریخ نویسندهحسن اخلاقی
Susa Web Tools
پاتوق دانشجویان پیام نور میبد