سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاتوق دانشجویان کامپیوتر دانشگاه پیام نور میبد یزد

پنجمین همایش وب 2 در روز‌های 5 تا 7 نوامبر امسال در سانفرانسیسکو برگزار شد و پیشگامان نوآوری در صنعت اینترنت را گرد هم آورد.
این همایش همواره به دلیل قالب تعاملی‌اش مطرح بوده و پیشگامان فناوری در آن پیرامون آینده وب، مدل‌های تجاری مبتنی بر وب و تاثیرات وب بر کسب‌وکار به گفت‌وگو و تبادل نظر می‌پردازند.
محور همایش وب 2 به طور کلی ظهور کسب و کار‌های جدید با توسعه فناوری است که موجب شده وب به عنوان یک پلات‌فورم مطرح شود و تاثیرات آن در آینده تجارت را دربر گیرد.
وب 2 و دموکراسی اطلاعاتی
یکی از چهره‌های مهمی که در اجلاس وب 2 امسال سخنرانی کرد، ال‌گور، معاون اول رییس جمهوری آمریکا در دوره کلینتون بود که وی به مقایسه‌ای بین وب 2 و الکتریسیته پرداخت. وی با اشاره به این که بیانیه انقلابی آمریکا نشان می‌دهد همه انسان‌ها با هم برابرند و این مساله را می‌توان در پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری نیز دریافت، گفت: این رویداد بدون استفاده از منبع عظیم دانش مدرن، یعنی اینترنت میسر نمی‌شد.
وی افزود: مبارزات انتخاباتی اوباما در حقیقت اثبات کرد که چگونه ابزار‌های جدید اینترنت می‌توانند برای یک تحول معقول و منطقی به کار گرفته شوند.
ال‌گور عنوان کرد: آنچه که در انتخابات ریاست جمهوری امسال روی داد، این بود که دامنه کاملا جدیدی از «ممکن‌ها» ایجاد شد و هم‌اکنون زمانی است که می‌توان با سرعت بیش‌تری از این امکانات استفاده کرد.
وی گفت: الکتریسیته نیز صد سال پیش تنها به کاربرد‌های خاص محدود می‌شد، ولی ما امروزه هر جا که باشیم، برق هم با ماست و این پدیده به یک امر اساسی برای تمدن بشری تبدیل شده است. این، همان نقطه مشترک برق با وب 2 است. به طوری که هم‌اکنون در تعاملات خود در شبکه‌های اجتماعی آنلاین، ناگزیر از استفاده از کاربرد‌های وب 2 هستیم.
محور سخنرانی ال‌گور به طور کلی پیرامون سه نکته کلیدی به این شرح بود.
بحران دموکراسی
ال‌گور در سخنانش گفت که تلویزیون به عنوان یک رسانه جمعی، نگرش و دیدگاه‌های دموکراتیک صداقت و حقایق را از بین برده ولی تلویزیون تعاملی مبتنی بر وب، می‌تواند صداقت و اعتماد را به رسانه‌ها بازگرداند.
وی با اشاره به این‌که انتشار اطلاعات در برنامه‌های تلویزیونی، در دست افراد خاص افتاده، اعلام کرد که از این‌رو مخاطبان تلویزیونی نیز تنها به بخشی از حقایق دسترسی دارند. در حالی که وب 2، ابزارهایی در اختیار مردم قرار داده که می‌توانند به راحتی به محتوا‌های صحیح در اینترنت دسترسی پیدا کنند و در حقیقت اینترنت، حس دموکراسی را دوباره به ارمغان آورده است.
ال‌گور اعلام کرد: اینترنت اطلاعات را دموکراتیزه کرده و به اندازه کافی طراوت و پتانسیل دارد که بخواهد متحول شود، در حالی که تلویزیون دوران طلایی خود را طی کرده و رو به زوال می‌رود.
بحران اقتصادی
ال‌گور بر این باور است که می‌توان اقتصاد را با اجرای یک پروژه 10 ساله مبتنی بر ایجاد زیر‌ساخت‌ها ملی برای حذف وابستگی آمریکا به نفت و جایگزینی منابع انرژی تجدید‌پذیر، احیا کرد که در این مسیر 10 میلیون شغل جدید نیز ایجاد می‌شود.
بحران اوضاع جوی
ال‌گور معتقد است که از کاربردهای وب 2 می‌توان برای سازماندهی یک عملیات نجات حتمی برای تعادل اوضاع جوی زمین که به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده استفاده کرد.
وی اعلام کرد که نگهداری و ثبت اطلاعات مربوط به اوضاع جوی ضروری است تا مردم بتوانند در ارایه راهکارهای لازم در بحران اوضاع جوی شریک باشند.
وی افزود: ما باید مسایلی را به عنوان ارزش برای مردم کل دنیا تعریف کنیم تا براساس آنها بتوانیم در مورد مسایل بزرگ و جهانی نظیر اوضاع جوی زمین تصمیم‌گیری کنیم. اگر همه ما دیدگاه‌ها و ارزش‌های یکسانی برای خود تعریف کنیم، سازمان‌های هوشمندی در آینده خواهیم داشت.
هیات رایانش ابری
در کنفرانس وب 2 امسال هیاتی از ستارگان و پیشگامان فناوری، به ابعاد رایانش ابری و مدل‌های تجاری ممکن در رایانش ابری پرداختند.
این هیات متشکل از کوین‌لینچ، مدیر ارشد فناوری Adobe، مارک بنیوف، مدیر اجرایی Salesforce.com، دیو گیروارد، مدیر کسب و کارهای گوگل و پائول مریتز، مدیر اجرایی VMWare بود که ریاست آن را تیم اورایلی برعهده داشت.
تیم اورایلی از اعضای این هیات درخواست کرد درباره مشکلات مالی شرکت‌های‌شان در زمینه رایانش ابری و نگرش آنها در مورد کسب و کار‌های خود در این زمینه صحبت کنند.
پائول مریتز اعلام کرد که شرکت وی می‌تواند زیرساخت‌های اساسی برای کسب و کارها را به وجود آورد تا از رایانش ابری بهره‌ ببرند.
کوین لینچ نیز اعلام کرد که شرکت‌اش قادر است با طراحی نسل چهارم نرم‌افزار به کسب و کارها برای همکاری با شرکت‌های دیگر کمک کرده و همچنین به کاربران، کاربردهای غنی دسکتاپ (با استفاده از Adobe Air) ارایه کند. وی گفت: Adobe قصد دارد یک برنامه کاملا مبتنی بر وب روی سایت‌های Photoshop.com و Acrobat.com قرار دهد.
دیو گیروارد، مدیر کسب و کارهای گوگل نیز معتقد است که گوگل کاملا می‌تواند کاربران را به سمت ابری شدن پیش ببرد و هدف این شرکت تنها ایجاد یک تجربه «ابری مانند» نیست.
مارک بنیوف کلا در مورد اهمیت مهندسان طراحی در ساخت کاربردهای وب‌سایت Salesforce.com به گفت‌وگو پرداخت.
این هیات ابری، بیش‌تر زمان خود را به صحبت درباره اهمیت و ارزش مدل‌های تجارت ابری در رایانش ابری پرداختند.
بنیوف با مقایسه شرکت خود با شرکت‌های اوراکل و SAP گفت: این شرکت‌ها از مدل‌های تجاری منسوخ شده استفاده می‌کنند و در مقایسه با شرکت Salesforce.com نمی‌توانند عرض اندام کنند.
اکثریت اعضای این هیات متفق‌القول بودند که ورود مایکروسافت به تجارت رایانش ابری، اعتبار آن را در بازار جهانی بالا برده است
ارسال شده در تاریخ نویسندهحسن اخلاقی
Susa Web Tools
پاتوق دانشجویان پیام نور میبد