سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاتوق دانشجویان کامپیوتر دانشگاه پیام نور میبد یزد

                                                         با نظرات سازنده ما را یاری کنید
ایرنا: به گزارش سایت روزنامه انگلیسی گاردین، از دیر باز کارشناسان می دانستند که دروغ گفتن در متن نوشتاری آسانتر از دروغ گفتن به صورت زنده است زیرا عوامل فیزیکی از قبیل تماس چشم ها، فریبکاری را دشوار می کند.
اما آزمایشهای روانشناختی توسط استادان رشته بازرگانی در دانشگاههای راتگرز، لی های و دوپل در امریکا نشان می دهد احتمال این که مردم در ایمیل دروغ بگویند به مراتب بیشتر از احتمال دروغ گفتن آنان در سندهای دست نوشته است.
در این آزمایش به 48دانشجو 89 دلار دادند و به آنان گفتند که این پول را با کسی تقسیم کنند. آنان این شخص را نمی شناسند و آن طرف نمی داند که چه مبلغی قرار است تقسیم شود.
92 درصد دانشجویان زمانی که از طری ایمیل پول را تقسیم کردند، دروغ گفتند در حالی که وقتی قرار شد از طریق نوشتن با دست این کار را انجام دهند، این نسبت 64 درصد بود.
در اکثر موارد، دانشجویان مبلغی را که در اختیارشان بود کمتر از 89 دلار اعلام کردند اما گفتند که آن را با طرف مقابلشان مساوی تقسیم می کنند و بقیه را برای خود نگاه داشتند.
کسانی که از طریق ایمیل عمل کردند، بطور متوسط 29دلار به طرف مقابل دادند و 60 دلار را برای خود نگاه داشتند در حالی که آنانی که با قلم و کاغذ این کار را انجام دادند، 34دلار به طرف مقابل دادند و 55دلار را برای خود نگاه داشتند.
در یک آزمایش دیگر از 69 دانشجو خواسته شد پول را با یک فرد آشنا تقسیم کنند. در این آزمایش شمار موارد دروغ کمتر شد اما به کل از بین نرفت.
در این مقاله که تحت عنوان " در اینترنت درستکار باشید" در نشست سالانه فرهنگستان مدیریت در کالیفرنیا منتشر شد آمده است " مردم زمانی که از ارتباطات پیشرفته استفاده می کنند احساس می کنند ظرفیت بیشتری برای خلافکاری دارند تا زمانی که با شیوه های سنتی عمل می کنند."
یکی از نویسندگان این مقاله هشدار داد که واحدهای بازرگانی و تجاری باید بخصوص هنگام معامله از طریق ایمیل هشیار و محتاط باشند.
استادیار دانشگاه لی های در پنسیلوانیا گفت روز به روز نگرانی از ارتباطات ایمیلی در محل کار افزایش می یابد و اساس همه این نگرانی ها، عدم اعتماد است.
به گفته او " در مکاتبه از طریق پست الکترونیکی ، انسان از امتیاز مشاهده سرنخ های رفتاری غیرشفاهی محروم می ماند و در چارچوب سازمانی این نکته جای بسیار زیادی برای سوءتعبیر ، و آنگونه که در این مطالعه دیده شد، "فریب کاری عمدی" باقی می گذارد


ارسال شده در تاریخ نویسندهحسن اخلاقی
Susa Web Tools
پاتوق دانشجویان پیام نور میبد